Sydän edellä

Meillä oli unelma. Kaksi vuotta sitten lähdimme neljän kaveruksen kesken miettimään olisiko mahdollista rakentaa yritys, jossa sekä henkilöstöllä että asiakkailla olisi hyvä olla. Koti, jossa voimme tuntea, että meitä arvostetaan, kunnioitetaan ja tärkeimpänä rakastetaan. Aluksi halusimme tehdä vain meille neljälle unelmatyöpaikan, mutta jo kuukauden päästä palkkasimme ensimmäisen työntekijämme, Laurin. Halusimme rakentaa myös hänelle työympäristön, jossa voisi kasvaa ja unelmoida. Tämä oli tahtotilamme, vaikka silloin perehdytys oli vielä vaillinaista ja Late heitettin lähes suoraan syvään päätyyn uimaan.

 
_DSC7522.jpg
 

Kuukausi Laten jälkeen meillä aloitti kaksi uutta työntekijää, joilla oli sama palo ja halu kasvaa, kehittyä ja unelmoida. Uusi heimo alkoi muodostumaan perinteisten it-toimijoiden keskelle. Heimo, joka kutsui kaltaisiaan.

Päätimme jo alussa, että uudet tulokkaat joutuvat käymään läpi hyvinkin intensiivisen prosessin ennen kuin voivat tulla valituksi heimoon. Kollegoiden on hyväksyttävä uusi jäsen ja myös toisinpäin, uuden ihmisen on hyvä nähdä mihin joukkoon hän tulee kuulumaan. Tämä on edelleenkin rekrytointiemme kantava voima.

 

Rakkaudesta lajiin

 Palomme tuottaa parempaa asiakaskokemusta ja -palvelua huomattiin pian myös asiakkaiden keskuudessa. Samalla, kun timanttinen joukkomme kasvoi, selkeytyivät myös tuottamamme palvelut.

Sytyimme siitä mahdollisuudesta, että kerrankin pystyimme tuottamaan sellaisia palveluja, joita asiakkaamme aidosti halusivat ja tarvitsivat, emmekä olleet sidottuja siihen, mitä ylemmän johdon konsernitason palvelukuvaukset ylhäältäpäin sanelivat. Saimme sopimuksia ja lisää asiakkuuksia. Ensimmäisen tilikauden (elokuu 2017 – syyskuu 2018) liikevaihto oli 2,2 miljoona euroa ja teimme mielestäni kelpo tuloksen eli noin kymmenen prosentin liikevoiton.

121 neliön toimistomme alkoi käydä ahtaaksi viidentoista hengen porukallemme. Onneksi vastaus löytyi yhden hissin napin painalluksen päässä, kerrosta alempana. Aloitimme merkittävän remontin ja tilojen suunnittelun, itse tehtynä tietenkin. Samaan aikaan halusimme panostaa entistä enemmän sydämellisen heimomme hyvinvointiin. Saimme meille ”chief of heart” -upseerin vastaamaan henkilöstöhallinnosta, hyvinvoinnista ja ennen kaikkea rekrytoinneista.

 

Rakasta henkilöstöäsi niin kuin asiakastasi

Kasvuyritysten suurimpana haasteena on yleisesti laadun tasaisuus ja ylläpitäminen. Meidän asiakastyytyväisyytemme on ollut huippuluokkaa (NPS +86) ja tämän vakiinnuttaminen on ja tulee olemaan tärkeimpiä tavoitteitamme. Haluamme joukkoomme vain parhaat nykyiset ja tulevat tähdet. eNPS-lukumme (employee Net Promoter Score) on 84, eli jokainen työntekijämme suosittelee meitä työnantajana – ja tästä olemme erittäin ylpeitä.

Miksi asiakastyytyväisyytemme on siis tätä luokkaa? Uskon vahvasti Richard Bransonin teesiin ”jos pidät huolta henkilöstöstäsi, he kyllä pitävät huolta asiakkaistasi”. Meillä tämä on ainakin pitänyt paikkansa. Ne peräänkuulutetut luvut ovat vain lopputulema. Eivätkä ne luvut näytä huonolta näin toisenkaan tilikauden jälkeen. Liikevaihto lähes tuplaantui 4,4 miljoonaan euroon ja edelleen kelpo kannattavuudella. Meitä C2-heimolaisia on jo lähes kolmekymmentä. Arvoisat asiakkaamme ovat edelleen tyytyväisiä ja he ansaitsevatkin oman blogikirjoituksen.

Kiitos tästä upeasta tilikaudesta asiakkaillemme, henkilöstöllemme ja kumppaneillemme! Sydämellistä syksyä kaikille. 

 
Suomi syksy
 

 

Henri Grönlund