Kuinka ratkaista pilvipalveluiden kustannusten hallinnan haasteet? 

Pilvipalveluiden kustannusten hallinta voi aiheuttaa harmaita hiuksia monelle. Olemme viime aikoina törmänneet useisiin uutisiin, joissa organisaatioiden siirtymä pilveen on kompastunut korkeisiin kustannuksiin, tai on jopa palattu takaisin vanhaan kunnon konesaliin, kun pilvi ei tuonutkaan odotettua hyötyä. Lehdistö usein iloitsee näistä epäonnistumisista ja nostaa esille, kuinka pilvi ei ollutkaan se kaikkien ongelmien ratkaisija, joksi se aluksi luultiin. Syy tähän harvemmin on kuitenkaan itse pilvessä. 

Tarkemmin tutkittaessa taustalla olevia syitä, voidaan todeta, että ongelmat johtuvat usein siitä, ettei organisaatioissa ole osattu tehdä asioita oikein. On joko pelätty tarvittavia arkkitehtuurimuutoksia tai ei ole ymmärretty keiden kaikkien olisi syytä tietää millaisia kustannuksia palveluiden käytöstä syntyy. Yleisesti ottaen ongelmat siis johtuvat joko pilviarkkitehtuuriin liittyvistä haasteista tai kustannusten seurannan ja optimoinnin vaikeudesta. Nämä kaksi ongelmaa voivat yhdessä ja erikseen johtaa siihen, että pilvipalveluiden kustannukset karkaavat käsistä. Ajattelin tässä kirjoituksessa pureutua tähän kustannusten seurannan problematiikkaan. 

Pilvenkustannusten hallinnassa lähdetään helposti laukalle tai sitä ei tehdä ollenkaan. On yrityksiä jotka hiovat viimeiseen asti erilaisia FinOps kiemuroita ja kasaavat valtavan määrän erilaista organisaatio läskiä mielestäni hyvin yksinkertaisen aiheen ympärille, eikä se useinkaan johda parhaaseen lopputulokseen. Toinen vaihtoehto on tosiaan antaa “jonkun muun” huolehtia kustannuksista.  
 

Miten siis ratkaista nämä kustannusten hallintaan liittyvät ongelmat?  

 
Uskon, että erilaisilla FinOps rakenteilla on aikansa ja paikkansa, mutta avainasemassa on läpinäkyvyys. Kaikkien pilveä rakentavien ja hyödyntävien, kuten arkkitehtien, kehittäjien, projektipäälliköiden ja liiketoiminnasta vastaavien, tulisi olla tietoisia siitä, millaisia kustannuksia heidän tekemänsä ratkaisut aiheuttavat. Tämä auttaa heitä tekemään kustannustehokkaita valintoja ja optimoimaan resurssien käyttöä. Sen sijaan, että kustannuksiin ja resursseihin keskittyisi vain tietty osa organisaatiosta, olisi tärkeää, että koko tiimi ymmärtää pilvipalveluiden kustannusrakenteen ja osallistuu niiden hallintaan. 

Läpinäkyvyyden lisääminen kustannusten hallinnassa auttaa organisaatioita tunnistamaan ongelmakohdat ja löytämään parhaat ratkaisut. Tämä puolestaan auttaa välttämään kalliita virheitä ja takaa paremman tehokkuuden pilvipalveluiden käytössä.   

Yksi tapa edistää läpinäkyvyyttä on käyttää työkaluja ja ratkaisuja, jotka tarjoavat selkeän näkymän pilvipalveluiden kustannuksiin ja resurssien käyttöön. Tämä oli se lähtökohta, jonka pohjalta lähdimme rakentamaan Spotter –palvelua. Se tarjoaa reaaliaikaisen katsauksen pilvipalveluiden kustannuksiin ja kolmen kuukauden ennusteeseen ja auttaa tunnistamaan niitä alueita, joilla on mahdollisuuksia säästöihin ja tehokkuuden parantamiseen. 

Spotterin avulla organisaatiot voivat seurata pilvipalveluiden kustannuksia projektikohtaisesti ja jopa yksittäisen kehittäjän tasolla. Tämä auttaa arkkitehtejä, kehittäjiä ja muita tiimin jäseniä ymmärtämään, miten heidän tekemänsä ratkaisut vaikuttavat kustannuksiin, ja kannustaa heitä tekemään kustannustehokkaampia valintoja. 

Lisäksi Spotter voi auttaa organisaatioita asettamaan kustannusbudjetteja eri projekteille ja tiimeille, mikä lisää vastuullisuutta ja kannustaa tiimejä pysymään budjetin rajoissa. Tämä auttaa organisaatioita välttämään yllättäviä kustannusylityksiä ja pitämään pilvipalveluiden kustannukset hallinnassa. 

Eli pilven kustannusten hallinnan voi tehdä helpoksi, kunhan panostetaan läpinäkyvyyteen ja ymmärrykseen. 

Edellinen
Edellinen

Cloud2:lle myönnettiin AWS Migration Competency, joka löytyy vain muutamalta suomalaiselta pilvitalolta

Seuraava
Seuraava

Kempower valitsi Cloud2:n pilvikumppanikseen