Managed Cloud

Ammattimainen pilven ylläpito varmistaa liiketoimintasi jatkuvuuden

Varmista, että pilvi-infrasi palvelee sovelluksia ja liiketoimintaa

Managed Cloud -palvelussa fanaattinen Cloud Operations valvoo ja tukee palveluitasi pilvessä paikallisesti, kellon ympäri. Aidosti arvoa luova Managed Cloud tarkoittaa sen lisäksi myös paljon muuta.

Kerran luotu pilvi-infra ei voi jäädä paikalleen. Jotta saavutat tavoitteesi pilviympäristöissä, tarvitset tinkimätöntä asennetta ja kunnon otteen parhaista käytännöistä. Ja ne päivittyvät jatkuvasti.

Linkittyvätkö pilvisovellukset aidosti yrityksesi IT-prosesseihin ja Cloud Governance -käytäntöihin? Kun pintaa vähäsen raaputtaa, on vastaus yllättävän usein “no ei”. Väliin tarvitaan kerros kovaa pilven ylläpitoa. Yhtään vähempään ei tarvitse tyytyä.

Näin Managed cloud toimii

Yhteensopivuuden varmistaminen

Managed Cloud -palvelun ensimmäinen tehtävä on sovittaa yhteen 1) järjestelmät sekä 2) alustat ja 3) IT-prosessit. Maksimihyödyn saat, jos asiantuntijamme voivat sparrata liiketoiminnan ja devaajien kanssa jo uuden kehittämisen alkumetreillä.

Sukkela käynnistysprojekti:

  • Mitä ovat liiketoimintasi tavoitteet ja pilviympäristösi erityispiirteet? Varmistamme alusta alkaen, että palvelumme tukevat niitä.

  • Tuotamme luettelon sovelluksista ja palveluista, valitsemme niille sopivat valvonnat ja palvelutasot

  • Käymme systemaattisesti läpi nipun teknisiä yksityiskohtia (mm. tietoliikenneyhteydet, lisenssit, palvelimet, hälytysrajat, tietoturvapäivitysten asennusajankohdat)

  • Luomme tai päivitämme dokumentaation

Jatkuva valvontapalvelu

Sovellusten ylläpitovaiheessa Managed Cloud on pilvikokonaisuuden väsymätöntä valvontaa. Jotta palveluidesi asiakaskokemus pysyy korkealla, pidämme huolta ympäristöstäsi useilla eri menetelmillä ja valvontaratkaisuilla. Yksityiskohtainen tilannekuva kertoo saatavuudesta, toiminnasta ja suorituskyvystä.

Managed Cloud -valvontaan kuuluu muun muassa:

  • Pilvipalveluiden toiminnallinen valvonta

  • Virtuaalipalvelinten ja järjestelmien liittäminen valvontaan

  • Windows- ja Linux-palvelinten, -palveluiden ja -prosessien valvonta

  • Palvelinresurssien ja kapasiteetin sekä konttien ja serverless-ympäristöjen valvonta

  • Hälytysten seuranta ja eskalointi häiriönhallintaan

  • Säännöllinen raportointi

Poikkeamien analyysi ja automaatio

Kuten kunnon managed service -pakettiin kuuluu, palautamme vikatilanteissa järjestelmän toiminnan ja datan mahdollisimman nopeasti ennalleen. Osana Major Incident Managementia saat juurisyyanalyysin raportteineen. Selvitämme, mikä meni vikaan ja teemme tarvittaessa pienkehitystä järjestelmäarkkitehtuuriin, jotta vältyt samalta ongelmalta jatkossa.

Muutama esimerkki mahdollisesta pienkehityksestä:

  • Self-healing -automaation rakentaminen: tunnistetaan sovelluspalvelimella pysähtyvä prosessi sekä palvelu, joka on syypää häiriöön, ja käynnistetään palvelu uudelleen

  • Palveluiden skaalaus ajastetusti tai heräteperusteisesti

  • Automaatioiden ylläpito ja kehitys Terraform-, Cloudformation- ja ARM (Azure Resource Manager) -työkaluilla

  • Kehitysehdotukset ja alustavien, suuntaa-antavien toteutussuunnitelmien valmistelu

WHITEPAPER
OTA MONIPILVIYMPÄRISTÖJEN PARHAAT KÄYTÄNNÖT HALTUUN

Tästä whitepaperista saat eväitä siihen, miten rakennat kestävää multi cloud management -hallintamallia organisaatiossasi, kun skenaariona on julkipilven hyödyntäminen.

Milloin saat Managed Cloud -palvelusta parhaat hyödyt?

Vaadi Managed Cloud -kumppanilta aitoa kiinnostusta pilvitekemiseen. Hyvät työkalut (cloud management tools) ovat vasta alku. Nopeasti päivittyvät arkkitehtuurit vaativat vahvaa osaamista ja ketteriä palveluita pilven ympärille. Tiettyyn alustapalveluun sitoutumaton kumppani voi suositella objektiivisesti sopivinta ratkaisua eri tilanteisiin.

Laaja osaaminen pilviteknologioista

DevOps-asenne ja automaatio mukana joka päivä

Ketterä kehitys, jatkuva integraatio, jatkuva toimitus ja kunnianhimoinen suhtautuminen parhaisiin käytäntöihin: DevOps on mielentila, jonka pitää näkyä koko talon työskentelyssä. Paras lopputulos syntyy, kun yhdistät automaation ja älykkäät työkalut kymmenien pilviasiantuntijoiden osaamisen.

Liiketoiminnan näkökulma ei huku pilvijargoniin

Pilveen erikoistunut kumppani osaa kysyä oikeat kysymykset ja katsoa kokonaisuutta sekä liiketoiminnan että teknologioiden näkökulmista. Ja koska pilviteknologiat kietoutuvat tekemiseesi joka ilmansuunnasta, myös Managed Cloud -palvelun on sulauduttava saumattomasti osaksi yrityksesi IT-prosesseja.

Menestyksekäs Multi cloud management -ratkaisu

”Yhteistyö Cloud2:n kanssa on sujunut erinomaisesti. Onnistuneen yhteistyön ansiosta voimme tarjota asiakkaillemme tavoitteiden mukaista sujuvaa ja helppoa asiointia. Panostamme voimakkaasti esimerkiksi verkkokaupan ja digipalveluiden kehittämiseen ja Yliopiston Apteekin asiakkaiden asiointi hoituu luotettavasti ja sujuvasti.”

Lauri Hackman
Service Manager
Yliopiston Apteekki

Miksi Cloud2?

Cloud2 on yli 80 pilviosaajan kokoonpano, jossa asiantuntijoita ei ole tapana sitoa sataprosenttisesti yhteen asiakkuuteen. Saat käyttöösi aina tiimin, joka tietää, mitä eri pilvialustoille ja -teknologioille kuuluu tänään. 

Yksi meistä hallitsee parhaiten Azuren, toinen AWS:n ja kolmas on Google Cloudin syväosaaja, mutta teknologiat eivät kilpaile keskenään. Palava kiinnostus parhaisiin käytäntöihin ohjaa kaikkea, mitä teemme.

+80 muuta Cloud2:n ammattilaista

“Kun valvontaa pystytetään, on kysyttävä juuri oikeat kysymykset eri järjestelmistä. Ei ole järkeä nojata vain yhteen tai kahteen monitorointisoftaan, joihin asiakkaan sovellukset lykättäisiin sellaisinaan. On parempi etsiä ne kohdat, jotka ovat olennaisia järjestelmän toiminnan turvaamisessa. Sen jälkeen valitaan kohtiin parhaiten sopivat työkalut.”

Anton Floor
Principal Cloud Advisor
Cloud2

Miten Managed Cloud -palvelun hinta muodostuu?

Hintaan vaikuttavat mm. pilviympäristösi erityispiirteet, valvontapalvelun laajuus sekä mahdolliset muut Cloud2:n palvelut, joita hyödynnät. Managed Cloud -pakettiin voidaan kääräistä esimerkiksi nämä:

  • 24/7 valvontapalvelu (pilvipalvelut, palvelinresurssit, prosessit), hälytysten seuranta ja eskalointi, raportointi

  • Spotter kustannusten hallintaan

  • Yksityiskohtainen tilannekuva

  • Herätteen- ja häiriönhallinta

  • Palvelupoikkeamien juurisyyanalyysi ja pienkehitys

  • Sovellustason hallinta

  • Erikseen sovittu pienkehitystyö

Hintalappu on tyypillisesti noin 20–40 % pilvikapasiteetin kuluista. Hyödyt mitataan säästyneissä resursseissa ja toimintavarmuudessa.

Jätä yhteydenottopyyntö


Jätä sähköpostiosoitteesi niin olemme yhteydessä ja näytämme, miten valvomme pilveä puolestasi!

Case: Pihlajalinna

Selasit näin pitkälle, joten saattaisit olla kiinnostunut myös tästä!

Lue, miten toteutimme Pihlajalinnalle AWS-ympäristön migraation ja loimme heidän pilvenhallinnalle yhtenäisen mallin.

Aiheeseen liittyvää

Asiakastarina: Glaston

Cloud2:lle myönnettiin AWS Migration competency, jota ei monelta löydy

Podcast: Ääretön ATK